Wat kost een uitvaart?

De kosten van een uitvaart kunnen sterk uiteenlopen.

De vereniging dekt niet de totale kosten van een uitvaart.
De vereniging regelt en verzorgt wél de gehele uitvaart. De hoogte van de kosten hangt nauw samen met de wensen t.a.v. de verzorging van de uitvaart, zoals soort grafkist, aantal rouwbrieven en advertenties, kosten rouwdienst, enz.
Om eventuele financiële problemen te voorkomen, kunt u voor de kosten van een uitvaart de volgende voorzieningen treffen:

• een bedrag storten in Stichting Deposito
  • een aanvullende verzekering afsluiten

Kosten van een uitvaart

Uitvaartvereniging “De Laatste Eer” is een vereniging zonder winstoogmerk. Het bestuur bestaat uit vrijwilligers.
In Andijk heeft de vereniging een eigen, zeer goed ingericht gebouw met o.a. huiskamers. Om dit in stand te houden worden natuurlijk wel kosten gemaakt. Het gebouw moet betaald en onderhouden worden.

In 2007 waren de kosten van een uitvaart minimaal  ± 5.000,-- euro en maximaal ruim 10.000,-- euro.
Deze kosten werden in hoge mate bepaald door de wensen van de nabestaanden. Aan alle wensen wordt zo mogelijk voldaan. Hieraan hangt natuurlijk wel een prijskaartje. Voor crematie of begraven moet al snel ongeveer 1.500,-- euro betaald worden. En kist kost afhankelijk van de uitvoering tussen de 450,-- en 8.000,-- euro. Hierboven komen de advertentiekosten van 100,-- tot 1.500,-- euro, afhankelijk van de plaatsing in welk dagblad. Voor het verzorgen van de uitvaart werd  700,-- euro gerekend.  Daarnaast zijn er nog de kosten van de rouwauto, opbaring, kist, condoleance, verzorging, kaarten, bloemen enzovoort.

Gezien de grote verschillen in prijs is het niet mogelijk vooraf precies aan te geven wat een uitvaart u gaat kosten.